ISBN:            9789462971981

Pagina's:       288 pagina's

Verschenen:  juni 2021

Sterren:         ⭐⭐⭐

Ik zou het genre van dit boek beschrijven als: feelgood

'De prosecco dagboeken' is het eerste deel in de 'Bubbel-trilogie' van Ruud van Gessel. Ben je benieuwd wat ik van dit boek vond? Lees dan hieronder mijn recensie.

Helena, een vrouw van in de dertig met een kinderwens, is na het beëindigen van haar relatie afgereisd naar Italië. Als de hippe influencer Wineonheels reist ze langs diverse wijnboeren om haar miljoenen volgers wereldwijd verslag te doen van de beste prosecco. Haar liefde voor wijn is net zo groot als haar passie voor de mannen die deze wijnen maken. Voor één man wordt ze gewaarschuwd: Alberico Brunatoni, die in de streek "Il prosecco dittatore del mondo" wordt genoemd, de prosecco-dictator. Hij wordt gehaat om zijn onbuigzame, trotse karakter en benijd om zijn goed verkopende prosecco. Na zijn echtscheiding heeft Brunatoni vrouwen uit zijn leven gebannen. Wanneer Wineonheels op zijn pad komt om kritische vragen te stellen over zijn controversiële manier van wijnoogsten, kruisen de twee de degens.

'De prosecco dagboeken' is een boek dat je even helemaal meeneemt naar Italië. De taal, de wijngaarden en de meiboom zie je helemaal voor je. Het verhaal heeft een fijne sfeer en leest hierdoor fijn.

Na aanleiding van de flaptekst had ik verwacht dat Helena de hoofpersoon zou zijn. Echter is Alberico Brunatoni meer de hoofdpersoon. Ook kom je over Helena zelf niet echt veel te weten. Haar vlognaam 'Wineonheels' kom je wel vaak tegen. Helena leek mij een heel interessant personage, en ik hoop dat ze in het volgende deel van deze serie meer aan bod komt.

Het verhaal zelf was soms nogal verwarrend. Er is gekozen voor meerdere ik-perspectieven, maar er is niet aangegeven vanuit wie je leest. Dit is soms even puzzelen. En hierdoor raakt de aandacht soms even verloren. Ook duurde het even voordat het verhaal echt op gang kwam. Omdat dit het eerste deel in deze serie snap ik dat dit een iets langere introductie nodig heeft voor de rest van de serie.

Ik heb genoten van de sfeer en boodschap van dit verhaal. Wil jij je ook even in Italië wanen? Dan is het boek: 'De prosecco dagboeken' een fijn boek om te lezen.

‘'De prosecco dagboeken' is een boek dat je even helemaal meeneemt naar Italië. De taal, de wijngaarden en de meiboom zie je helemaal voor je.’ - ⭐⭐⭐

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar van Ruud van Gessel.