Vertaling:        Niels van Eekelen

Uitgeverij:       Best of YA

ISBN:              9789000378807

Pagina's:         288 pagina's

Verschenen:    augustus 2021

Ik zou het genre van dit boek beschrijven als: Young Adult

‘Heartstopper’ is een boek dat ik al heel vaak voorbij zag komen op Instagram. Tot voor kort was deze serie er alleen in het Engels. Tot nu, uitgeverij Best of YA geeft deze serie namelijk uit in het Nederlands. ‘Heartstopper’ is geen gewoon boek, maar een graphic novel. Dit was mijn eerste graphic novel ooit gelezen. Ben je benieuwd wat ik van dit boek, en mijn eerste graphic novel vond? Lees dan hieronder mijn recensie. Deze recensie gaat over deel een van de vijfdelige serie.

Het afgelopen schooljaar was niet geweldig voor Charlie, maar hij wordt in ieder geval niet meer gepest. Nick, rugbyster van de school, heeft hier en daar wat gehoord over Charlie – de jongen die vorig jaar gedwongen uit de kast moest komen en een paar maanden werd gepest – maar hij heeft nog nooit met hem gepraat. Tot ze naast elkaar in de klas komen te zitten…

Er ontstaat een warme en intieme vriendschap en al snel valt Charlie als een blok voor Nick, ook al weet hij dat hij geen enkele kans maakt. Maar Nick worstelt met zijn eigen gevoelens en hoe dichter de twee naar elkaar toe groeien hoe duidelijker het wordt dat liefde ontzettend onvoorspelbaar en verrassend is.

‘Heartstopper’ verteld een belangrijk verhaal over liefde. Het verhaal is simpel maar toch mooi. De taal is niet moeilijk en soms zelfs een beetje kinderlijk te noemen.  Dit maakt dat het boek laagdrempelig is, ook voor mensen die niet van lezen houden, of dit moeilijk vinden, is dit dus een perfect boek. Het boek is een graphic novel, dus het boek bestaat voornamelijk uit tekeningen. Als lezer voelde ik meer connectie met de personages omdat je ze duidelijk voor je zag. De tekeningen zijn duidelijk, en in je hoofd voelt dit boek als een soort film.

De personages uit dit boek zijn tussen de 14 en 16 jaar oud. En het verhaal speelt zich voornamelijk af op school. School is dan ook de plek waar Nick en Charlie elkaar echt ontmoeten. Vanaf het begin vond ik Charlie een lief personage. Hij is onzeker en ook ontzettend lief. Als lezer kreeg ik meteen een zwak voor Charlie. Nick vond ik ook een lief personage, hij is aardig tegen Charlie en is een goede jongen.

Ik heb erg genoten van mijn eerste graphic novel. Wanneer de volgende delen verschijnen, wil ik die zeker gaan lezen.

Wist je dat er een serie over de ‘Heartstopper’ boeken te zien gaat zijn op Netflix? Ik ben daar ook heel benieuwd naar!

‘Dit maakt dat het boek laagdrempelig is, ook voor mensen die niet van lezen houden, of dit moeilijk vinden, is dit dus een perfect boek.’ - ⭐⭐⭐⭐