Uitgeverij:       Blossom Books

ISBN:              9789463492232

Pagina's:        192 pagina's

Verschenen:   juni 2021

Sterren:          ⭐⭐⭐

Ik zou het genre van dit boek beschrijven als: non-fictie, jeugd

Zestien interviews met Nederlanders over hoe het is om zestien te zijn. Al vanaf het begin leek me dit een heel interessant boek om te gaan lezen. In dit boek lees je het verhaal van zestien (bekende) Nederlanders.

Een bundeling van interviews met o.a.: Abdelkader Benali, Roxeanne Hazes, Sigrid Kaag, Kim Holland, Pepijn Lanen, Rotjoch, Arie Boomsma, Tim Hofman, Rocky Hehakaija
Hoe is het om zestien te zijn in Nederland? Op die vraag geven Cathelijne Blok (bekend van o.a. Tittymag) en Tatjana Almuli (auteur van 'Knap voor een dik meisje') antwoord in hun boek 'Zestien'. Dit droomduo interviewde tal van bekende Nederlanders met verschillende achtergronden. Of je nu trainde om profvoetballer te worden, je hoopvol inschreef voor de toneelschool of net was geëmigreerd naar Nederland: we waren allemaal ooit zestien en hebben allemaal ons eigen verhaal. Cathelijne en Tatjana gaan op zoek naar de verschillen én overeenkomsten en brengen op fantastische wijze in kaart hoe het is om in de afgelopen decennia op te groeien in een land waar jongeren aangeven steeds minder gelukkig te zijn.

Dit boek is opgedeeld in 5 delen. Namelijk de jaren: 70, 80, 90, 00 & 10. Deze delen hebben een hele mooie introductie van het tijdvak waaronder ze vallen. Op deze scheidingsbladzijde staan allerlei woorden/gebeurtenissen uit die tijd. De ene herkenbaarder dan de ander, maar dit geeft toch een goed indruk van het tijdvak waarin deze persoon zestien was.

Zestien personen hebben meegewerkt aan dit boek. Persoonlijk kende ik lang niet iedereen, en sommigen wat beter dan de ander. Alle personen worden kort voorgesteld en zijn met een mooie tekening afgebeeld. Dit maakt dat je meteen een beeld hebt van de persoon en iemand ook eerder herkent. De personen die ze voor deze interviews hebben gekozen zijn heel divers. Verschillende leeftijden en beroepen komen samen in dit boek.

De interviews beginnen door te vertellen hoe ze deze persoon hebben gesproken, en vertellen iets over de jeugd van deze persoon. Dan schakelt het verhaal al snel naar het stukje waar dit boek echt over gaat namelijk, hoe was het toen jij zestien was? Het verhaal van elk geïnterviewde persoon is maar heel kort, maar toch heel bondig beschreven waardoor je toch een compleet verhaaltje hebt. De verhalen zijn ook lekker vlot geschreven waardoor je lekker doorleest. Heel veel verschillende geloven, culturen en manieren van leven worden in dit boek onder de aandacht gebracht. Iedereen van ouder dan zestien heeft het meegemaakt, zestien zijn. Maar voor iedereen is het anders verlopen. Dat maakt dit boek ook zeker duidelijk.

Sommige personen sprongen er voor mij echt uit. Dit waren: Humberto Tan, Arie Boomsma, Tim Hofman, Geraldine Kemper & Lotte van Eijk. Deze interviews hebben mij echt verrast. Mocht je nu benieuwd zijn geworden naar deze bijzondere, eerlijke en diverse verhalen, zou ik je dit boek zeker aanraden!

‘Mocht je nu benieuwd zijn geworden naar deze bijzondere, eerlijke en diverse verhalen, zou ik je dit boek zeker aanraden!’ - ⭐⭐⭐

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar van Blossom Books.

«   »