Mini interview + recensie Wedden dat ik blijf - Marijke Vos

Uitgeverij:     Harper Collins

ISBN:            9789402708240

Pagina's:       336 pagina's

Verschenen:  juni 2021

Sterren:         ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou het genre van dit boek beschrijven als: Feelgoodroman (met humor)

'Wedden dat ik blijf' is het nieuwste boek van feelgoodauteur Marijke Vos. Omdat ik al een aantal boeken van Marijke heb gelezen, en hier echt helemaal weg van was, kon dit boek niet ontbreken! Hieronder lees je eerst een mini interview met Marijke Vos, daarna lees je mijn recensie over haar nieuwste boek ‘Wedden dat ik blijf’.

Mini interview:

Veel van je verhalen spelen zich af in het buitenland, is er een bepaalde reden waarom Wedden dat ik blijf zich afspeelt in Nederland?

Wat grappig dat het opvalt. Ik heb inderdaad nogal de neiging om uit te wijken naar het buitenland. Ik kan zelf enorm genieten van reizen en vind daar veel inspiratie. Vaak lenen bepaalde landen zich ook voor verhalen in een bepaalde sfeer zoals het Canadese ruwe landschap van Van Chanel naar flanel en Het staat in de sterren, het zou een stuk minder spannend zijn om Miranda en Sam in de bossen op de Veluwe te laten verdwalen, denk ik zo 😄

Bij Ik pleit voor jou! koos ik er bewust voor om in Nederland te blijven, de Zuid As om precies te zijn: ook een wereld vol verhalen. En ook Wedden dat ik blijf speelt zich af in Nederland, waarom? Omdat de inspiratie ook daar is begonnen! Ik kijk meer naar het verhaal zelf dan dat ik per se in Nederland of het buitenland wil blijven: het verhaal vertelt me waar we naartoe moeten om het te vertellen 😉

Ik volg je nu al een tijdje, en dan is al snel duidelijk dat je gek bent op alpaca’s. Hoe voelt het nu om een boek te hebben geschreven waar alpaca’s duidelijk naar voren komen, en ze zelfs op de cover te zien staan?

Dat was zo leuk! Het leukste was natuurlijk de research! Ik wist al het een en ander over alpaca's maar toen ik begon aan het boek ben ik er echt ingedoken en ik had fijne hulplijnen die me van allerlei informatie konden voorzien. Bovendien is het origineel, ik ken zelf nog geen romans met alpaca's erin, dus dat motiveerde me ook om dit verhaal te gaan schrijven. En natuurlijk moesten ze dan ook op de cover, dat is toch extra feelgood?

Je bezoekt regelmatig een alpacaboerderij, heb je hier ook inspiratie gevonden voor Wedden dat ik blijf? Zo ja, wie of wat bracht je op het idee?

Jazeker, daar is het allemaal begonnen. Drie jaar geleden ging ik met een vriendin voor het eerst high-teaen op een alpacaboerderij (www.alpacaboerderij.nl) en Ebby, de eigenaresse vertelde me dat ze samen met haar zus en hun beide gezinnen naar de achterhoek waren verhuisd middels een weddenschap. Ze vertelde over de dieren, een nukkige fokker en hoe ze integreerde in het dorp. En toen begon bij mij dit verhaal te borrelen! Inspiratie kan in een klein hoekje zitten 😉

Als je Wedden dat ik blijf in 5 woorden zou moeten omschrijven, welke woorden zouden dit dan zijn?

O jeej, wat lastig. Oké, daar gaan we: fluffy, warm, liefde, humor en persoonlijke-ontwikkeling (als je er een streepje tussen zet, telt het als één woord toch?)

Debby haat files. En deadlines. En haar overvolle agenda. Dus wat houdt haar nog in de grote stad? Ze sluit een weddenschap af met haar zus Hilde: wie als eerste een mooi huis vindt – waar dan ook in Nederland – bepaalt in welk dorp ze gaan wonen. Hilde vertrekt als eerste naar het Brabantse platteland, waar ze met haar man en kinderen een monumentaal pand koopt. Debby tikt kort daarna een oude boerderij op de kop. Het is een opknappertje, maar met genoeg ruimte voor haar droom: een alpacaboerderij!

Haar nieuwe leventje blijkt echter toch niet zo idyllisch als gehoopt. Vijandige dorpsbewoners, een nukkige alpacafokker en onverwachte verrassingen uit het verleden zorgen voor aardig wat oproer in het eens zo rustige dorp. En dan is er ook nog die ontzettend leuke dierenarts…

Laat ik beginnen met het omslag. In een woord: Wauw! Wat een mooie omslag, alleen hierdoor zou je het boek al gaan aanschaffen. De kleuren passen heel mooi bij elkaar, en deze omslag past ook echt zo perfect bij dit verhaal. Ik denk dat dit boek een van de mooiste is die ik in mijn kast heb staan.

Nog een reden om dit boek aan te schaffen is natuurlijk het verhaal. Want ook dat is 100% de moeite waard. Marijke Vos heeft mij met 'Wedden dat ik blijf' wederom laten lachen tijdens het verhaal. Het is een verhaal dat ontzettend fijn en ook snel leest. De schrijfstijl van Marijke Vos spreekt mij tot nu toe altijd aan, en ook dit keer was het weer raak.

Debby is de hoofdpersoon in dit verhaal. Ze is een grappig en lief personage. Tijdens het lezen merk je dat Debby wil groeien. Ze wil eindelijk iets hebben voor langere tijd, iets waar ze gelukkig mee is. Het hele verhaal is ook geschreven vanuit Debby, hierdoor heb je een hele goede connectie met haar. Debby is een heel herkenbaar personage, ze lijkt mij de ideale zus of tante. De manier waarop Debby omgaat met kinderen is ook heel leuk.

De alpaca's kunnen natuurlijk niet ontbreken in deze recensie. Als je Marijke volgt op bijvoorbeeld Instagram, dan heb je al snel in de gaten dat ze dol is op alpaca's. Het is echt heel leuk dat ze haar liefde voor deze schattige beestjes heeft kunnen verwerken in zo'n leuk verhaal. Ook op de cover hebben de alpaca's een plekje gekregen, ze passen er helemaal bij.

‘Marijke Vos heeft mij met 'Wedden dat ik blijf' wederom laten lachen tijdens het verhaal.’ - ⭐⭐⭐⭐⭐

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar van Harper Collins.

«   »