Auteur:        S. Carmiggelt

Uitgeverij:     Rainbow

ISBN:           9789041713797

Pagina's:      160 pagina’s

Verschenen:  oktober 2020

Sterren:       ⭐⭐⭐⭐

Van Uitgeverij Rainbow mocht ik dit boek lezen en recenseren, ik kon niet wachten om te beginnen in dit super schattige boekje. Ik ben heel blij dat ik dit boek heb mogen lezen, want wat heb ik genoten.

Carmiggelts liefde voor katten is bekend. Maar ook voor honden had hij een zwak. In deze bundel komen ze allebei aan bod. Eerst volgen we Thelonious en Picasso, de twee huiskatten van Carmiggelt. In zijn dagelijkse “Kronkels’ in Het Parool bracht hij de lezers af en toe op de hoogte van het wel en wee binnen dit “kattenhuwelijk’. Katten roepen veelal plezier en baldadigheid bij Carmiggelt op. De honden in het tweede deel maken de melancholicus in hem wakker, die niet alleen vertederd maar ook vol erbarmen is

Over Simon Carmiggelt:

Simon Carmiggelt was Nederlands journalist, schrijver en dichter. Dagelijks schreef Carmiggelt onder pseudoniem: ‘Kronkel’ voor Het Parool. In dit boekje zijn de zogenoemde ‘’Kronkels’’ samengevoegd tot een echt boekje. Het eerste deel van dit boek gaat over zijn katten, en het tweede deel over de honden die hij op zijn weg tegenkomt.

Dit boekje is niet heel erg groot, zo zul je hem gemakkelijker en snel meenemen. Het is niet echt een boekje om in een ruk uit te lezen, de korte verhaaltjes zijn leuk en beschrijven dagen uit het leven van een katteneigenaar. De omslag is ook echt prachtig. De getekende dieren op de omslag, en de pootafdrukken geven een schattige uitstraling. Vandaar dat ik ook met een lach op mijn gezicht aan dit boekje begon.

Deze bundel bestaat uit allemaal losse verhaaltjes, van ongeveer 3 bladzijdes lang. Verhaaltjes over het leven als een kattenbezitter. Twee katten om precies te zijn: Thelonious & Picasso. De verhaaltjes zoals Carmiggelt ze beschrijft zijn beeldend en herkenbaar. Als bezitter van een chihuahua, een hond, maar zo groot als een kat. Kon ik me heel erg goed voorstellen wat Carmiggelt bedoelde. Ik las het verhaal en herkende acties die mijn chihuahua wel eens doet, precies zoals Carmiggelt ze beschrijft.

Later komen ook honden nog aan bod. Dit gedeelte met de honden sprak mij minder aan, ik herkende niet veel situaties, maar het was een fijne toevoeging om de honden en baasjes te leren kennen. Hoewel dit verhaal zich afspeelt in een andere tijd, is dat niet direct te merken. Alleen aan verouderde woorden kun je dit afleiden, katten blijven katten en honden blijven honden.

‘De getekende dieren op de omslag, en de pootafdrukken geven een schattige uitstraling. Vandaar dat ik ook met een lach op mijn gezicht aan dit boekje begon.’ - ⭐⭐⭐⭐

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar van Uitgeverij Rainbow.

Heel erg bedankt Rainbow voor het recensie-exemplaar.