9789020539752 (e-book)

9789020539769 (audioboek)

Pagina's:       240 pagina's

Verschenen:   12 januari 2021

Sterren:       ⭐⭐⭐⭐

‘Blauwdruk van geluk’ was bet eerste boek dat ik van Petra Kruijt las. Het verhaal sprak me heel erg aan en ik had heel echt even zin in een heerlijke feelgood.

Hoofdpersoon Navy werd geboren op het witte doek. Haar moeder ging namelijk zo ver met methodacting dat ze tegelijk met haar personage zwanger werd. De film werd een kaskraker, en de baby? Die werd in één klap beroemd. Navy’s jeugd bestond uit huiswerk maken op de set, rodeloperfeestjes en het gevoel dat ze een accessoire was. Nu is Navy, die zichzelf liever gewoon Avy laat noemen, een twintiger die schoonmaakwerk doet in een hotel. Ze probeert daarnaast aan de bak te komen als actrice. Zonder succes, tot ze filmmaker Raoul ontmoet. Hij gelooft in haar. Maar is dat terecht? 'Blauwdruk van geluk' is een eerlijke feelgoodroman over bittere glamour. Dit is het zevende boek van Petra Kruijt, die onder meer bekend is van 'Liefde in de lucht' en 'Laat me jou zijn'.

'Blauwdruk van geluk' is geschreven vanuit twee perspectieven, dat van Avy en van Raoul. In de hoofstukken vanuit Avy lees je over haar zoektocht naar een acteerklus, en ook over haar baantje als schoonmaakster in het hotel van meneer Wolthuis. In de hoofdstukken van Raoul leer je hem steeds beter kennen. Raoul is gescheiden en vader van zoontje Jimmy. Je leest over zijn filmscript maar ook over hoe hij omgaat met zijn ex, Hester. Avy en Raoul leren de ander, en zichzelf steeds beter kennen, en zijn op zoek naar wat hen echt gelukkig maakt.

Vanaf het begin leef je heel erg mee met Avy, haar leven en haar situatie. Avy is een heel sympathiek en sterk personage. Ook Raoul is een heel sympathiek personage. De manier waarop ze met de situaties omgaan, de positiviteit van de personages en nog een aantal andere eigenschappen in Avy en Raoul, zorgen ervoor dat je deze personages echt in je hart wilt sluiten.

Het verhaal had een hele fijne schrijfstijl, vlotte zinnen en perfecte lengtes van de hoofdstukken. Ik heb de laatste helft in een ruk uitgelezen. Samen met de humor en romantiek, maakt dit een perfect feelgood boek om eens lekker te gaan lezen. Ik ben door dit boek heel benieuwd geworden naar haar andere boeken, en ik zal ook zeker andere boeken van Petra Kruijt gaan lezen!

‘Samen met de humor en romantiek, maakt dit een perfect feelgood boek om eens lekker te gaan lezen ‘ - ⭐⭐⭐⭐

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar van Uitgeverij Zomer & Keuning.

Heel erg bedankt Zomer & Keuning voor het recensie-exemplaar.